Inlägg taggat med Dublin

Inredning – allmänt Publicerad 01 januari 2013

Sammanfattning av 2012; det hektiska och härliga året, del 1.

Kära vänner! Hoppas ni hade ett grymt nyår. Själv hade vi ju fest hemma och det var väldigt lyckat. Ska försöka visa er lite glimtar i veckan hur det såg ut för jag tyckte själv att det var ganska så tjusigt.

För att riktigt kunna hugga in på år 2013 tycker jag det är på sin plats med en sammanfattning av 2012; det mest hektiska och spännande år jag någonsin varit med om. Jag har aldrig upplevt så mycket avgörande saker på så kort tid som under 2012. Väldigt mycket på grund av boken Vintageparty så klart men också på grund av att jag avslutade skolan, flyttade och växte flera meter som människa. Så här såg de första 6 månaderna ut:

Januari.

portobello roadtulips, portobello road

vintage porcelain, portobello road

I januari åkte jag, min kille och vår kompis Claes till London. Där hade våren kommit och vi gick på marknad på Portobello Road, fikade och shoppade en hel del. Samtidigt började jag min sista termin på Modevetenskapen så jag pluggade en massa och jobbade på Indiska vid sidan av. Jag skrev även min London-guide och fick fin respons på den, bland annat av Hjartesmil som tipsade om den på sin blogg.

Februari.

Februari var månaden då det blev ljusare utomhus och solen visade sig mer och mer. Jag promenerade på Djurgården, hängde med lilla Isolde och firade Emmas födelesedag. Den här månaden började jag, Emma och Lollo också jobba på riktigt med boken som senare skulle bli just Vintageparty. Men det visste vi inte då. Vi bara planerade och drömde över möte efter möte i Midsommarkransen.

Mars.

volanglindavolanglinda

I mars tipsade jag er om vackra bloggar jag upptäckt, som till exempel norska Prydelig. Jag åkte även till Dublin med Frida och Fatima och vi hade en helt underbar resa som jag aldrig kommer glömma. Vi turistade så det stod härliga till, drack öl på pubar och pratade, skrattade och njöt av varandras sällskap.

April.

I april kom påsken och jag pyntade med kvistar av körsbärsträd och färgglada ägg. Jag var också en sväng i Malmö, tog det lugnt och blev bortskämd av mina föräldrar. Vi gick i secondhand-affärer, åt hembakta bullar och så plockade vi ner mitt gamla dockhus från vinden. I slutet av april var det också dags för bröllop! Lollo och hennes Hasse gifte sig en solig lördag på Julita gård och det var en fest utan dess like. Röda sammetsmöbler, pompoms och över 50 stycken blommiga, loppisfyndade kaffekoppar var del av dekoren. Det var SÅ tjusigt.

Maj.

Maj bestod av saftkalas hos min killes moster på Värmdö, kompisbesök från Göteborg och vintagemässan Litte Vintage Lover Fair. Det var också i maj som Norstedts antog vår bok och jag svävade på små moln ungefär varje dag. Samtidigt var jag otroligt stressad över att vi skulle behöva göra klart hela boken under sommaren och att jag samtidigt skulle jobba heltid på mitt vanliga jobb. Vi skrev långa listor, ringde tusen samtal och skrev minst lika många mail till folk som vi ville involvera i boken.

Juni.

vintageparty, vintageparty norstedts, vintageparty mars,Vintageparty – fyndiga tips för flärdfulla fester, bok volang, vintagebröllop bok, vintagefester, vintagefest bok, temafest inspiration, bröllop inspiration, bröllopsinspiration, vintagebröllop inspirationvintageparty, vintageparty norstedts, vintageparty mars,Vintageparty – fyndiga tips för flärdfulla fester, bok volang, vintagebröllop bok, vintagefester, vintagefest bok, temafest inspiration, bröllop inspiration, bröllopsinspiration, vintagebröllop inspiration

I juni började vi på riktigt med plåtningarna för Vintageparty. Den 6 juni var den allra första gången vi samlade ihop en massa rekvisita och drog iväg på en första fotograferingen på Djurgården. Det var så himla spännande! Det gick också så mycket bättre än vi vågat hoppas på och vi kände oss väldigt duktiga och som att vi var på helt rätt spår. Två dagar senare var det dags igen, denna gång på Rosenhill på Ekerö med Emily Dahl som modell.

I juni var det ju också midsommar och helgen spenderades på Lollos lantställe på Ormö i den sörmländska skärgården. Det var idylliskt så det förslog, med blomsterkransar, sill och jordgubbar.

I morgon kommer del 2 av min lilla sammanfattning. Ha en fin kväll!

Alla bilder är förresten hämtade från min Instagram där jag heter volanglinda.

Here’s a little recap om my 2012, from January to June. Click the translation button for reading it in your language.

Inredning – allmänt Publicerad 13 april 2012

Dublin, del 3.

Äntligen kan jag visa er hur vår sista dag i Dublin såg ut! Här hittar ni del 1 och del 2 om ni missat dem.

Dagen började med sol och vi tog på oss solglasögon, packade ner kartan i väskan och gav oss ut. Vi skulle nämligen på utflykt! Så här fint var det på andra sidan gatan från vårt hotell.

Turkost staket.

De där träden alltså, galet fina. Vet inte varför men på många hade folk knutit såna här röda band. Nån som vet?

Efter en halvtimmes bussresa var vi framme i den gamla fiskebyn Howth som vi hört att man inte fick missa.

Vi strosade runt i hamnen ett tag, spanade in de pittoreska husen, den söta sälen som simmade runt och väntade på att turisterna skulle mata den och insöp luften av hav.

Efter ett tag blev vi sugna på lunch och satte oss på den mest pittoreska restaurangen vi kunde hitta.

Beställde in vitt vin.

Och beundrade lokalen. Tjusigt inte sant?

Mat! Det var så sjukt gott. Tre olika sorters fiskar med nån slags majonäs och perfekta pommes.

Sen gick på upptäcksfärd i den lilla byn och letade oss upp till den bästa utsiktsplatsen.

Nämligen den här!

Frida och Fatima.

Vackert.

Pastellhus. Tiden gick så himla fort och efter nån timme var det dags att åka tillbaks till stan. Men jag kan verkligen rekommendera Howth! Får skriva lite mer om det i min kommande Dublin guide.

Sista kvällen i Dublin spenderades på irländsk restaurang där vi åt Boxies (en sorts irländska crepes), drack Cava och dansade och sjöng till en trubadur som spelade Rihanna- låtar.

Det var en fin resa! Tack Frida och Fatima för bästa sällskapet. Inom kort ska jag även knåpa ihop en liten guide till er läsare som blir sugna på att själva upptäcka Dublin.

Publicerad 05 april 2012

Dublin, del 2.

Andra delen av dag 2 i Dublin kommer här! Hoppas ni gillar det.

Dublin, resa till Dublin, tips Dublin, Volang Dublin, resa Dublin, turist Dublin, guide till Dublin, ELLE Interiör, St Patrick's Cathedral Dublin, reseguide Dublin

Vi hoppade av bussen på Dublins kanske finaste gata: St Patrick’s Street. Här låg nämligen den kända katedralen St Patrick’s Cathedral och den ville vi kolla in. Gatan var kantad av körsbärsträd, fåglarna sjöng och katedralen var hemskt vacker. Så där koncentrerad ser jag alltid ut när jag fotograferar till mig Instagram, bara så ni vet, haha.

Inuti var den sådär pampig, tyst och vacker som bara kyrkor kan vara.

Finaste Frida kollar in en av alla de fascinerande männen som var avbildade.

Vackra Fatima.

Tjusigt.

Sen gick vi vidare.

Förbi gamla bibliotek, röda dörrar, tulpaner och charmiga, slitna fasader.

Efter ett tag kom vi fram till Guinness Muséet som vi läst massor om och som även fina Lisa tipsat om (tack igen!). Irländarna är ju väldigt stolta över sin öl och vi blev lite nyfikna på hela grejen.

Det var ett helt okej museum, kanske lite väl stort och ganska opersonligt. Men jag gillade den industriella känslan, det höga taket och den maffiga utsikten från översta våningen där man såg ut över hela staden. Och så tyckte jag om att en gratis öl ingick i biljettpriset, det känns verkligen som semester när man kan dricka öl på mitt på dagen.

I helgen kommer bilder från min favoritdag i Dublin. Då var vi i fiskebyn Howth och åt på fiskrestaurang, kollade in pastelliga hus och hälsade på en säl. Det ni!

(Tack till Fatima för en del av bilderna).

Publicerad 04 april 2012

Dublin del 1.

Här kommer del 1 från min resa till Dublin. Det var en så bra resa! Särskilt härligt var det att vara där när man visste att det snöade här hemma och vi kunde gå runt utan jacka och i solglasögon mest hela tiden. Jag gillade Dublin mycket. Det var en stad man kunde få en överblick över relativt snabbt, vilket gör den till ett perfekt resmål för en weekend. Så här såg första och halva andra dagen ut:

Dublin, resa till Dublin, tips Dublin, Dublin Volang, Dublin Volang-Linda, resa Dublin, guide Dublin, reseguide Dublin, reseguide, ELLE Interiör

Det första vi gjorde när vi kom fram var att ställa väskorna på hotellet, leta upp närmsta uteservering och beställa in mat och varsin öl. Härligt!

Dublin, tips Dublin, reseguide Dublin, Volang Dublin, Volang-Linda Dublin, resa till Dublin, ELLE Interiör Dublin, guide Dublin, travel to Dublin, park Dublin, buss Dublin

Sen strosade vi tillbaks till hotellet, kollade på utsikten från hotellfönstret och provade nyinköpta kläder.

Och så drack vi rosévin och åt chips med smak av Salt och Vinäger, mitt bästa.

Det blev kväll och vi promenerade ner mot barområdet Temple Bar som fullkomligt myllrar av pubar och restauranger.

Vi drack öl, pratade med roliga människor och skrattade väldigt, väldigt mycket. Här är mitt resesällskap, Frida och Fatima, hur fina?

Dan därpå började med frukost på café och lite turistande i våra kvarter.

Dublin är verkligen fullt av vackra kyrkor och katedraler. Som den här.

Vi bestämde oss för att köra turistgrejen hela vägen och köpte biljetter till en Hop on, Hop off- buss. Ganska töntigt men väldigt roligt och smart för att liksom få en helheltsbild.

Fatima kollar kartan.

Första stoppet blev Saint Stephen’s Green Park som var en galet mysig park där våren var i full blom.

Det var fullt av prunkande rabatter, blommande träd och söta hundar där.

Vi (jag gillar inte att vara längst, som ni ser:)).

Magnolia!

Fatima.

I finaste sjalen.

Jag och Frida.

Sen åkte vi vidare med bussen.

Förbi fler kyrkor och en massa hus med färgglada dörrar.

Vi fick även en sneak peak på huset där Oscar Wilde bodde en gång i tiden, bara en sån sak.

Sen så tog vi en kaffepaus på ett ställe där man fick en pralin på köpet när man beställde. Sånt gillar jag!

Och så gick vi av på nästa stopp men det får ni se mer om i morgon!

Publicerad 02 april 2012

Hemma igen.

Nu är jag hemma igen! Har haft grymt fina dagar i Dublin med blommande träd, solsken, öl och världens bästa sällskap. Nu har jag en fullspäckad vecka framför mig och här på bloggen vill jag både visa er mina bilder från Dublin, snöa in på påsken med allt vad det innebär från påskpyssel till påskrecept, starta en tävling och inspirera er ännu mer gällande balkonginredning. Hur låter det?

Här får ni en liten sneakpeak från hur min resa till Dublin såg ut genom mobilen tills de riktiga bilderna är sorterade och redigerade.

Now I’m back from my trip to Dublin with lots of new energy and also lots of pictures that I want to show you. As soon as they’re edited I’ll show them to you! Until then; some pics from my Instagram.